Victoria's Secret - brána do světa modelingu!


Ahoj všichni!

Jsem velice ráda, že tak hojně navštěvujete můj blog. Zde na blogu, nebo prostřednictvím e-mailu se mě často ptáte, jak se stát modelkou, jaké jsou požadavky na práci v modelingu, jestli máte i Vy šanci?

Chtěla bych v první řadě podotknout, že tyto stránky nejsou stránkami modelingové agentury, ani modelingového agenta, který Vám nabídne práci ve světě modelingu!

Stránky jsem zřídila jako fanouškovský blog o značce Victoria's Secret, modelkách, topmodelkách, kráse, módě a zábavě.

Jsem moc ráda, že mi píšete své dotazy a tak jsem se rozhodla, že zapátrám na internetu a našla jsem výborný článek, ve kterém ,, Asociace modelingových agentur Čr, '' radí všem, kdo by uvažovali o modelingu. Jedná se o kritéria, která jsou neměnná a nastavená pro svět modelingu.

Budu moc ráda, když si celý článek bedlivě přečtete a načerpáte z něj informace a zkušenosti, které se Vám rozhodně budou hodit.

Často se mě také ptáte, jak na štíhlou linii. Kdybych Vám alespoň trochu mohla poradit, bylo by to tohle.

V dnešní době se hodně dívek trápí se svojí postavou. Rozhodně největším omylem je nejíst! Nic se tím nevyřeší a akorát Vám to přinese do života problémy. Příjem potravy je pro tělo, život a fungování organismu nezbytně nutný. Mnoho dívek se dostalo díky malému příjmu potravy do zdravotních, ale i psychických problémů, které jsou již NEVRATNÉ! Anorexie a další nemoci jsou vážné věci, které se poslední dobou týkají stále většího množství lidí.

Nejlepší kombinací je vyvážená strava, pestrá na vitamíny a vlákninu. Důležitá je konzumace ryb, ovoce, zeleniny a bohatý příjem tekutin. Samozřejmě se nejedná o slazené nápoje, jako je například CocaCola. Nejlepší je čistá voda, čaj a další nápoje.

Pro štíhlou postavu je také nezbytný pohyb. Nemusí se hned jednat o každodenní cičení v posilovně. Stačí rychlejší chůze, procházka na čerstvém vzduchu a občasné i domácí cvičení - strečing, pilates, aerobic, posilování. Výborné je také plavání.

Asi neexistuje jednotný recept na štíhlou linii, každému z nás vyhovuje něco jiného. Jsou lidé, kteří jí, co chtějí a jsou stále štíhlí a lidé, kteří se ve stravě omezují a stále mají nadváhu. Tak to prostě je.

Velice důležitý je také dostatek spánku!

Jednou jedna známá topmodelka řekla, že kdo nemá štíhlost vrozenou, neměl by se do modelingu vůbec pouštět, protože nejde se celý život trápit dietami. Mám stejný názor.

Musí se také myslet na to, že do přibližně 23 let je tělo ve vývinu, roste, mění se, takže nelze dělat závěry například v 15ti letech. U každého je to velice individuální. Jsou lidé, kteří mají v 18ti letech již svoji ,, konečnou '' výšku a jsou lidé, kteří rostou ještě i ve 20ti letech.

Tak doufám, že jsem Vám alespoň trochu poradila a přeji všem mnoho úspěchů na cestě za svými sny!

Vaše Ivča ♥


Rady pro modelky a modely

Co je to vlastně modeling

Je to byznys a ne hobby!


Navenek se práce modelu jeví jako zábavná práce, ve skutečnosti je to však těžká a náročná činnost. Ale je to činnost také užasná, i zábavná, plná poznání, cestování do míst, kam se soukromě nikdy nedostanete, setkání se zajímavými lidmi. Pokud se Vám podaří se prosadit, stanete se finančně nezávislou s příjmy, o kterých se vašim kamarádkám a kamarádům ve vašem věku může jen zdát! Ano, v modelingu, stejně jako v každé jiné oblasti je spousta nástrah, ale záleží jen a jen na vás, zdali se jim umíte postavit. Média ráda píšou negativní zprávy o modelingu, ale není to tak. Pokud zůstanete sami sebou, nepodlehnete nástrahám a budete používat svůj mozek, můžete být velmi úspěšní a v tom případě věříme, že na modeling nedáte dopustit, tak jako tisíce jiných spokojených modelek a modelů, kteří v tomto byznysu něco dokázali. Ale jen díky tomu, že na sobě tvrdě pracovali. Nic není zadarmo a i modeling je spojen s požadavky na profesionalitu z vaší strany, spolehlivost, odpovědnost a časovou dispozicí. Práce v modelingu obnáší často celodenní cestování, přípravy a nácviky, řadu proher, kdy si Vás firma nevybere, absolvujete bezúspěšně řadu castingů. To vše se Vám však může vrátit ziskem veliké zakázky. Pracovat můžete v několika oborech, a to manekýn/ka, fotomodel - fotomodelka, reklamní hosteska na veletrzích, výstavách či různých společenských akcích.

Skutečně na to máte?

Tyto otázky Vám napomohou zjistit, zdali z Vás vůbec někdy může být skutečně špičkový model nebo modelka, která si vydělá hodně peněz, nebo zda pouze hodně peněz utratíte /cesty, ubytování, fotografie, booky, set karty, kursy, posilovny, solária, strava apod./, a ty se Vám budou vracet velmi pomalu, na základě průměrných příjmů z lokálních přehlídek, sem tam nějakého fotografování apod.
Tyto stránky jsou věnovány všem zájemcům o modeling, tedy dívkám i mužům. Budeme psát převážně o modelkách, ale věříme, že i modelové si na těchto stránkách najdou to, co se jich týká a dokážou si převážně dámské oslovování přeložit i do mužského slovníku, abychom nemuseli opakovaně psát a skloňovat speciálně věty jak pro ženy , tak extra pro muže.

Máte vyváženou postavu? Měříte alespoń 173 cm (ženy) a muži 183 cm ?
Nemáte nezdravé či odrostlé přebarvené vlasy?
Máte dokonalou pleť?
Máte pohybové a herecké nadání?
Cítíte rytmus v hudbě?
Umíte plynně hovořit anglicky nebo jiným světovým jazykem?
Jste ochotna neustále cestovat, především se účastnit každého castingu, na který Vás agentura pošle a odvolat kvůli tomu veškeré osobní záležitosti s výjimkou případného povinného studia, zaměstnání či nemoci?
Jste ochotna spolupracovat s agenturou ?

Činnost agentury není žádné hobby. Je to byznys, kdy lidé v agentuře pracují každý den desítky hodin, aby Vás představili klientům. Musí vědět, že pokud pro Vás sjednají zakázku, že ji také provedete a budete mít čas. Pokud se prostě nemůžete uvolnit na pár dnů ze školy nebo Vás nepustí Váš přítel, přišla veškerá práce agentury nazmar. Skutečnost, že Vás agentura prezentuje na svých stránkách a Vy přitom nemůžete pracovat, poškozuje jméno agentury před klienty, kteří předpokládají, že si mohou pro své zakázky vybírat ze stránek agentury. Je pak pro agenturu trapné, když musí klientovi vysvětlovat Vaše osobní problémy. Pokud tedy chcete dělat modeling jako hobby, nenavštěvujte agenturu a zřiďte si vlastní osobní stránky a vlastní emailovou schránku na internetu, kde se můžete sama rozhodovat o svých zakázkách. Absence ve škole na pár dnů se dá dohnat, ale kariéru modelky neodložíte. To stejné se týká i práce v zahraničí. Promluvte si tedy se všemi, kteří by Vám mohli dělat problémy - rodiče, škola, přítel. Pokud chcete zkusit kariéru v modelingu, buďte vůči sobě sebekritická, ale zároveň sebevědomá a nebojte se zkoušky. Možná si nevěříte a přitom právě Vy jste budoucí top modelkou!

Jaké jsou požadavky na to, abych se mohl/ a uplatnit v profesionálním klasickém modelingu ?

Především je to výška, u dívek od 173 do 180 cm, konfekční velikost 36 - 38, velikost podprsenky 75 nebo 80 B, C. Míry kolem prsou, pasu a boků by neměly být větší než 95 cm prsa, 63 pas, 93 boky. U mužů pak výška 184 - 190, konfekční velikost 50 - 52, košile 41 - 43. To z důvodů, že firmy, které připravují své módní kolekce na přehlídky a fotografování, vycházejí z určitých norem mír modelek a modelů. Pokud tyto míry nesplňujete, oblečení Vám nepadne. Ideální věk pro je 15 - 25 let u žen a od 17 - 30 let u mužů. Je jasné, že tyto požadavky jsou jakousi normou, ale existují i výjimky. Každá agentura je zaměřena na určitý druh činnosti a požadavky se mohou lišit - například pro zahraničí, nebo pro tuzemské castingy na TV reklamy a pod. Míry však nestačí. Je důležité mít pohybový talent, tvůrčí vlastnosti, schopnost příjemně vystupovat, umět se správně představit. Musíte mít talent a vůli zabojovat o zakázku. Pokud jste nevýrazná osobnost, nikdo si Vás nevšimne.

Jaké první kroky mám udělat?

Nutností je mít pro začátek fotografie, nemusí být profesionální. Společně s rodiči či přítelem sami nafotografujte sérii fototestů. Agentura potřebuje vidět vaši tvář a postavu v plavkách. Nesnažte se při fotografování tvářit umělecky a ani se tak nepokoušejte fotit. Pořiďte pokud možno co nejpřirozenější fotografie, a to včetně líčení, které musí být jen velmi jednoduché - make up, řasenka. Vyfotografujte Váš portrét a profil s rozpuštěnými vlasy a vlasy v culíku, do půl těla v plavkách / doporučujeme i z profilu a zezadu / a celou postavu v plavkách / doporučujeme i z profilu a zezadu /. Tyto fotografie pořiďte i v tom případě, že již máte nafocené jakékoliv testy například z nějakých kurzů nebo od fotografa, u kterého jste si pořizovala book. Tyto fotografie pošlete do agentury poštou nebo emailem společně s případnými profesionálními fotografiemi, pokud již nějaké máte. Pokud nemáte profesionální fotografie, nic se neděje. Je zbytečné investovat předem do profesionálních fotografií ! Agentura v případě zájmu o spolupráci s vámi pořízení fotografií zajistí nebo vám doporučí, kam se obrátit. Pokud agenturu zaujmete, ozve se vám a pozve si vás na schůzku. Fotografie vezměte s sebou na schůzku s agenturou.

Co pro Vás dělá agentura?

Záleží na tom, čeho chcete dosáhnout a jaké máte dosavadní zkušenosti. Pokud budete splňovat požadavky mezinárodního modelingu a můžete cestovat, nabídne vás agentura zahraničním agenturám například v Milaně, Paříži, Londýně, ale i v Asii nebo USA. Můžete pracovat jako manekýn/ ka na módních přehlídkách, fotit reklamní materiály a katalogy. Můžete li cestovat do Prahy na castingy, můžete získat angažmá v pražských agenturách, které mají zakázky i v oblasti TV reklam, foto zakázek, editorialů do časopisů, které se realizují v 90 % jen v Praze. Na tyto castingy však často přijde i sto lidí a je tedy i otázkou štěstí, zdali takovou zakázku dostanete. Pozor tedy, pokud v Praze nebydlíte, je lepší si najít ověřenou agenturu blízko vašeho bydliště, která pro vás může mít práci na módních přehlídkách, fotografování, ale i zahraničních angažmá a agenturu v Praze si zvolte pouze jako doplňkovou. Máte li to do Prahy totiž daleko, často se může stát, že více projezdíte na cestovném, než vyděláte. Není tedy vždy výhodné podepisovat smlouvu o výhradním zastoupení v Praze, protože pak zjistíte, že dojíždění je nad vaše možnosti a protože máte smlouvu v Praze, nemůžete pracovat například pro agenturu v místě vašeho bydliště. Je zbytečné mít smlouvu v Praze a bydlet v Ostravě. Dobře si tedy promyslete, než podepíšete výhradní smlouvu v Praze, zdali skutečně budete schopna do Prahy dojíždět.

V agentuře pracují lidé, kteří mají za úkol Vás představovat klientům a fotografům. Vaše prezentace probíhá formou rozesílání Vašich fotografií poštou, internetem, pomocí CD ROM a prostřednictvím agenturního booku na schůzkách agentury s klienty. Agentura investuje do Vaší prezentace svůj čas a peníze. Sjednává podmínky Vaší práce a honorář. Očekává tedy od Vás, že si tuto skutečnost uvědomujete a budete maximálně spolupracovat. Modeling je společný byznys dvou partnerů - agentury a modelu a odtud vyplývá řada povinností pro obě strany. Pokud agenturu zaujmete, agentura s Vámi uzavře smlouvu, většinou smlouvu o výhradním zmocnění a zastoupení. Pečlivě volte agenturu, s kterou smlouvu podepíšete. Nebojte se o smlouvě diskutovat. Smlouva je aktem dvou stran a pokud se Vám jakékoliv ujednání ve smlouvě nelíbí, nepodepisujte takovou smlouvu, dokud si vše neujasníte. Smlouva s agenturou je váš velmi zásadní a rozhodující krok. Můžete uzavřít smlouvu s dobrou agentrou a být spokojená, ale i se špatnou agenturou nebo s agenturou, která není pro vás vhodná a pak můžete být nespokojená. Pracovat s agenturou není bez smlouvy v podstatě možné, protože ve velmi častých případech právě modelky se dopouštějí podvodu, obcházejí svoji agenturu, pracují pro konkurenční agentury, sjednávají si zakázky s klienty za zády agentury a pod. Není pak divu, že se agentura brání již předem podmínkami smlouvy, které se mohou zdát tvrdé. Jako začínající modelka máte dvě volby. Buď pracovat bez agentury, tzv. na volné noze, sama si shánět zakázky, klienty, kontakty. Nebo se rozhodnout pro agenturu, která tyto klienty a zakázky má. Dobrá agentura Vám ušetří spoustu práce, zajistí Vám tyto zakázky, předjedná je, chrání Vás. A za to si zaslouží samozřejmě podíl na společném zisku, tzv provizi agentury. Neměla byste litovat toho, že část svých příjmů odvedete agentuře, ba naopak. Měla byste být pyšná, že jste partnerem agentury. Že si uvědomujete, že je to společný byznys a společně se dělíte jako vyrovnaní partneři o zisk. Agentuře náleží odměna, bez agentury byste se do modelingu často vůbec nedostala. Respektujte tedy práva agentury a buďte pyšná na to, až budete časem úspěšná vydělávající modelka, se spoustou vlastních kontaktů, že budete moci agentuře zpět splatit její úsilí formou vaší provize ve prospěch agentury. Agentura si vás bude za to vážit a hýčkat. Pokud agenturu jen využijete, že vás zviditelní na trhu, díky agentuře se dostanete do prostředí modelingu a pak si budete domlouvat zakázky sama bez vědomí agentury, pak se chováte neseriózně a podvádíte svého obchodního partnera.


Nejčastější prohřešky modelek a modelů

- Agentury nemají rády modelky, které jsou zastupovány řadou dalších agentur v jednom městě nebo chtějí zůstat zcela nezávislé, tzv. na volné noze, protože tak často vznikají problémy. Agentura potřebuje vědět, že když si Vás cení na určitý honorář, tak se nestane, že tutéž zakázku Vám sjedná jiná agentura a vy kývnete u této jiné agentury na třeba nižší honorář. Proto agentury preferují smlouvy o výhradním zastoupení, aby měly o vašich honorářích a akcích přehled.

- Po dobu platnosti smlouvy s mateřskou agenturou byste neměla v žádné jiné agentuře uzavírat jakékoliv další smlouvy bez vědomí mateřské agentury ani přijímat žádné zakázky, o kterých agentura neví a souhlasila s nimi. To by byl podvod z vaší strany. Zvolila jste si partnera a měla byste dodržovat to, co jste podepsala.

- To nejhorší co můžete udělat je, že díky agentuře získáte zakázku a na místě se dohodnete s klientem, ať už příště agentuře nevolá, rozdáte přímý kontakt na Vás a další zakázky děláte sama bez vědomí agentury. Musíte pochopit. že agentura není seznamovací kancelář, ale Váš partner. Nelze jen využívat výhod agentury a nic agentuře za to nevracet nebo agenturu dokonce podvádět.

- Častým argumentem modelek je, že si samy našly klienta, který ji oslovil na nějaké akci a proč tedy platit provizi agentuře. Na to, že na tu akci, kde modelka potkala nového klienta, ji možná poslala mateřská agentura, už modelky často zapomínají. Zapomínají při své argumentaci, že bez agentury by na tom daném místě možná vůbec nebyly, a tak by je ani další nový klient oslovit nemohl.

- Díky práci agentury a prvním zakázkám zajištěných agenturou získáte know how, získáte sebevědomí, jistotu, zjistíte jak se líčit, česat, upravit, prostě během roku je z vás úplně jiná žena - atraktivní, seběvědomá, samostatná. Není pak divu, že jste náhle oslovována dalšími možnými klienty třeba i na zcela soukromé akci, dovolené .... I tady platí , že za vaším úspěchem stojí vaše agentura, která z vás modelku, které se náhle hrnou nabídky ze všech stran, vyrobila. Takže argument, že jste si zakázku našla sama bez agentury, že vás oslovil fotograf s nabídkou zakázky někde na dovolené a proč to řešit se svojí agenturou, není také zcela správný. Agentura byla tím, kdo vám pomohl být takovou, jaká jste a i za to jí náleží odměna ve formě důvěry a spolupráce na všech možných zakázkách, které se vám náhle objevují.

- Další chybou modelek v případě, že nejsou agenturou zastupovány na základě výhradní smlouvy, že jsou ochotny často přijmout zakázku od přímého klienta bez agentury za menší honorář, než by dostaly v agentuře. Pokud Vám agentura ve vašem městě platí za určitý typ práce určitý honorář, například 1500 za přehlídku, nikdy byste neměla od třetích stran přijmout podobnou zakázku za méně než cca 1500 + 20 %, tedy 1800 Kč, což je cena včetně provize agentury. Pokud přijmete zakázku stejnou za menší honoráž, než by za vás účtovala agentura, znevýhodníte svoji agenturu, znevěrohodníte ji, zničíte její cenovou politiku a navíc ji připravíte o provizi, která agentuře náleží. Když bude klient vědět, že je schopen se s vámi dohodnout " bokem " za 1000 Kč, proč by volal do agentury, kde za vás naúčtují 1800 Kč. Jste sama proti sobě, poškozujete svého partnera - agenturu. A pak také platí : " Když jste ochotna pracovat za 1000 Kč bez agentury, tak proč by vám měla agentura platit 1500 kč ? "

- Jedním z dalších velmi častých prohřešků proti etice spolupráce s agenturou je, když tzv. "dohodíte zakázku své modelce kamarádce". Zavolá vám známý a požádá vás o účast na přehlídce a zajištění ještě dalších například pěti modelek bez vědomí agentury. Tady jste porušila vše, co jste porušit mohla a toto je považováno za jeden z největších prohřešků vůči agentuře. Vlastně jste agenturu připravila o provize, troufám si říci "okradla o její zisk" a navíc se sama chováte jako agentura - tedy zprostředkováváte modelky pro klienta. To je přímé konkurenční jednání vůči své mateřské agentuře. Takže nejen agentury se dopouštějí nekalého jednání, ale zejména často i modelky a modelové. Nedivte se tedy přísným smlouvám s agenturou, protože agentura se chrání především i před vámi. Svým chováním můžete agentuře způsobit problémy, narušit její cenovou politiku, což se později může obrátit i proti vám a připravit agenturu o její zisk.

I zde ovšem platí, že si musíte dobře rozmyslet, s kterou agenturou podepíšete smlouvu. Tak jako vy časem můžete být přínosem pro agenturu, musí být samozřejmě agentura přínosem pro vás.


Jak se proplácejí honoráře?

Agentura v případě zisku konkrétní zakázky musí mít zisk, stejně jako Vy. To znamená, že peníze, které se účtují klientovi, nejsou jen Vaším honorářem, ale zahrnují i práci agentury. Klient agentury platí agentuře za její služby. Ale i vy jste klientem agentury a za služby agentury tak platíte agentuře poplatek ve formě provize. Čistý honorář je Vám vyplacen obvykle po úhradě klientem, pokud jste včas donesla fakturu nebo smlouvu, na základě které se honorář vyplácí. Je dobré mít živnostenský list nebo osvědčení o registraci. Pak si daníte své příjmy sama na konci roku. Pokud tento list nevlastníte, domluvíte se před první výplatou s účetní agentury, která Vás poučí, jaké všechny dokumenty od Vás potřebuje, protože musí z Vašeho honoráře srazit daň a odvést státu.
Honoráře jsou různé a podléhají typu zakázky a také lokalitě, kde bydlíte. Pokud splňujete podmínky pro modeling, jste zajímavá a jste v dobré agentuře, neměly by honoráře být nižší než 1000 Kč například za módní přehlídku, to je skutečné minimim v dobré agentuře. V profesionálních agenturách se sídlem ve městech s dostatkem zakázek je honorář samozřejmě vyšší, například od 1500 do 3000 Kč za přehlídku. Za den focení podle užití díla od cca 2000 Kč / den plus honorář za užití díla, který je od 0,- až po třeba neomezenou částku. Jen pro iliustraci, modelky, které vidíte na celostátních kampaních billboadrů začínají od cca 10 000 - 25 000, reklamní katalogy oděvních tuzemských firem jsou honorovány cca od 4 000 - 15 000 Kč, za televizní reklamu je průměr od cca 20 - 100 000. Méně dostanete za lokální zakázky, krátkodobé užití díla, malé náklady tistěných materiálů. Uvedené honoráře ale berte je jen jako obecnou orienatční informaci. Jsme na trhu a tedy funguje nabídka a poptávka. Někdy to může být méně, někdy více. Proč se tak platí ? Vlastně je to ohodnocení jakési amortizace Vaší tváře za použití v reklamě. Když budete reklamní tváří nějakého produktu a vaše fotografie budou na každém rohu, v každém časopise, na billboardech, v televizní reklamě, pak je pravděpodobné, že si Vás po nějakou dobu jiný klient s podobným produktem nevybere. Budete li propagovat jednu banku, jiná banka si Vás do reklamy ve stejné době nevybere. Takže vlastně výše honoráře je vaší pojistkou, zajišťující váš příjem a náklady na život po dobu, než zase vaše tvář začne být pro reklamní trh zajímavá. Pokud tedy nezkušená modelka kývne na každý honorář za jakékoliv peníze, může se velmi rychle zničit. Bude okoukanou tváří a pokud si nedokázala vydělat, zůstane bez příjmů a bez zakázek. Proto je vhodné si najít agenturu, která umí odhadnout takový honorář, který vám příjmy zajistí. Klient se vždy snaží najít nejlevnější nabídku a bohužel právě často modelky na volné noze jsou ochotny pracovat za velmi nízké honoráře. Naopak kvalitní agentury se snaží pracovat ve váš prospěch a snaží se vám vyjednat adekvátní honorář, dle charakteru a užití vaší osoby v reklamě. Pokud vám však agentura platí za módní přehlídku třeba 500 Kč , nebo za reklamu na billboardech 2000 Kč, snažte se s takovou agenturou ukončit spolupráci. To je skutečně málo.

Jak nenaletět slibům

V každé oblasti, v každém oboru jsou firmy a lidé seriózní, ale také neseriózní. Rozhodně to neplatí jen o modelingu. S neseriózním jednáním se můžete setkat v bance, ve škole, v obchodě, v cestovní kanceláři, v zaměstnání, prostě všude, nejen v modelingu. Při schůzkách se zájemci o modeling se proto i my často dozvídáme o různých neetických praktikách různých agentur. Proto bychom Vás chtěli upozornit na některé takové praktiky, s kterými se můžete setkat a uchránit Vás před zklamáním.

Musím absolvovat školu modelek, pokud se chci stát modelem nebo modelkou?
NE !
Velmi často se stává, že pořadatelé kurzů neuspěli na trhu jako modelingová agentura. Tak se rozhodnuli vydělávat nikoliv na zakázkách, ale na kurzech. Pokud přijdete do agentury a první, co se dozvíte, že napřed musíte zaplatit modelingový kurz, odejděte. Většinou je to jen škaredý byznys na nezkušených dívkách, který je postaven na tom, mít v kurzu co nevíce dívek a hochů, a to bez ohledu na jejich vzhled, míry, schopnosti. Hlavně, že zaplatí kurzovné. Chápeme, že některé agentury poskytují kvalitní kurzy a jedná se o kvalitní agentury. Absolvování kurzu ale musí být vaším rozhodnutím a nikoliv podmínkou vstupu do agentury. Kurz vám může dát určité základy, které později využijete třeba i v osobním živitě. Ale nikdy neplatí, že absolvujete li kurz, budete automaticky vyhledávaným modelem nebo modelkou. Rozhodně nenaleťte slibům, že budete pracovat a mít zakázky a přitom měříte třeba 165 cm nebo nemáte standardní míry. V takovém případě pracovat nebudete a pokud vám agentura v takovém případě kurz nutí, jde téměř jistě o neseriózní agenturu, které jde jen o zisk. Je potřeba vzít na vědomí, že v České republice existují stovky pořadatelů kurzů, kteří se tváří jako modelingová agentura. Řada z nich je však pouze skrytou "školou modelingu" a využívá magického slůvka modeling jen k tomu, aby z Vás vytáhnula peníze. Po skončení kurzu dostanete vysvědčení, které vám vůbec nic nezajišťuje, je to prostě jen papír a pořadatel kurzu o vás ztratí okamžitě zájem. Neexistuje žádný uznávaný certifikát o absolvování kurzu, který by vám garantoval práci v modelingu.

Asociace modelingových agentur vydala k pořádání kurzů následující doporučení - stanovisko:
KURZY A ŠKOLY MODELINGU - stanovisko AAM :
" Agentura, která poskytuje jen kurzy modelek není považována za modelingovou agenturu. Kurzy modelingu mohou dát začínajícím dívkám informace a důležitý know how pro činnost v modelingu. Kurzy mohou být pořádány agenturami, které vychovávají budoucí modely pro jejich budoucí uplatnění v modelingu v agentuře pořadatele kurzu, a to v oblasti činnosti jako model nebo hosteska. V takovém případě je agentura povinna nabídnout modelu smlouvu o smlouvě budoucí. Ve smlouvě se agentura zavazuje model po skončení kurzu zastupovat na základě výlučné smlouvy o zmocnění. Taková smlouva musí garantovat modelu příjem minimálně ve výši kurzovného, pokud ovšem model splní veškeré podmínky takové smlouvy. / 100 % účast na castinzích a akcích agentury /.
Jinou možností je absolvování kurzu modelem bez předchozí úhrady kurzovného a splacení ceny kurzu formou odpočtů z honorářů až do výše kurzovného. Dále mohou být kurzy pořádány agenturami, které tak reagují na poptávku trhu a poskytují kurzy pro všechny zájemce o absolvování kurzu jako službu za úhradu, a to bez ohledu na budoucí možné uplatnění absolventa v agentuře pořadatele kurzu / tzv. komerční kurzy /. Pak musí být součástí smlouvy sdělení účastníkovi,že absolvování kurzu nezavazuje agenturu zastupovat účastníka v modelingu po skončení kurzu. Pořadatel musí mít s kandidátem řádnou smlouvu o absolvování kurzu a vzájemných povinnostech. Vyplývá li z předmětu smlouvy o absolvování kurzu formulace, že pořadatel provozuje "školu modelingu",je provozovatel povinnen doložit akreditaci od Ministerstva školství, tělovýchovy a sportu. Vyplývá li z předmětu smlouvy o absolvování kurzu formulace, že pořadatel poskytuje " kurz ", je povinnen doložit živnostenský list s předmětem podnikání: " pořádání kurzů " v uvedené oblasti." Do kurzu by měli být přijímány pouze adepti, kteří splňují požadavky na všeobecné uplatnění v modelingu, zejména pak věk 14 - 24 let, výška od 170 cm pro ženy, od 180 cm pro muže, vyvážená postava, dobrá pleť a pod. V předmětu smlouvy o absolvování kurzu musí být adepti, nesplňující předpoklady pro modeling ( výška, míry a pod ), informováni o snížení možnosti uplatnění v modelingu následovně :
a/
" Účastník kurzu bere na vědomí, že pokud jeho výška nedosahuje 170 cm, je li ženou a 180 cm, je li mužem, jeho postava není vyvážená či v souladu s obecnými požadavky na modeling, snižují se jeho možnosti uplatnění v profesi manekýn, manekýna, nicméně se může uplatnit v oblasti hostess služeb, fotomodelingu či služeb jako modelu pro reklamu.
b/
V případě, že se jedná o komerční kurz, musí být součástí obecného ujednání uvedeno:
" Účastník kurzu bere na vědomí, že absolvování kurzu nebo školy nezajišťuje uplatnění absolventa v agentuře provozovatele "

Lektoři v kurzech musí být prokazatelnými odborníky se zkušenostmi v daném oboru. Zejména v oblasti výuky chůze a praktických otázek modelingu musí být lektorem osoba s praxí z několikaletého působení v modelingu na minimálně celostátní úrovni. Pořadatel je povinnen na žádost účastníka kurzu informovat o lektorech a jeho zkušenostech, není však povinnen seznam lektorů uvést do smlouvy, a to z důvodu možných alternací. "

Na co si dát pozor a jak si najít agenturu

Nejlepší cestou před ztrátou peněz je si o agentuře něco zjistit předem a chtít ukázky ze zakázek, které agentura realizovala. Následující doporučení Vám může pomoci před velikým zklamáním:

- Realisticky zhodnoťte své šance. Zeptejte se sama sebe : Byla jsem vybrána protože věří, že společně vyděláme peníze na zakázkách nebo jen proto, že jsem ochotná jim platit nějaké peníze za kurz, fotky a pod.?
Zkoumejte, co o sobě agentura říká, jakou dělá reklamu. Například pokud o sobě tvrdí, že je největší a nejlepší agenturou, napište naší asociaci a zeptejte se, zdali je to pravda. Zjistěte si jména, adresy a telefony některých modelek, které v této agentuře pracují nebo firem, které používají služby této agentury. Zavolejte jim a zeptejte se na agenturu. Zeptejte se, jestli ten, kdo Vám nabízí kariéru v modelingu má licenci nebo živnostenský list na činnost agentury. Schovávejte si veškeré kopie dokumentů agentury. Veškeré sliby si nechejte dát písemně. Tyto podklady pak můžete použít při diskuzi s agenturou. Jestliže nejste schopna o agentuře nic zjistit, raději na všechny výzvy, abyste něco zaplatila předem řekněte
" NE ".

- Nikdy nepodepisujte žádné smlouvy a jiné materiály, aniž byste napřed agenturu navštívila v jejím sídle. Z návštěvy si můžete udělat obrázek. V agentuře, která má práci, je opravdu rušno. Pokud se majitel/ka agentury se s Vámi schází zásadně v kavárnách a nikdy Vás nepozve do agentury, to je také podezřelé. Profesionální agentura má své sídlo a kancelář / nikoliv byt /, kde přijímá modelky a klienty s výjimkou konkurzů, které se konají v hotelech a podobných zařízeních.

- Pokud je personální obsazení agentury takové, že majitel/ka je jedinou osobou ve firmě, tak buďte opatrná. Agentura, která má zakázky, není schopna vše stihnout a zvládnout v jedné osobě. Každá větší agentura má minimálně managera, který komunikuje s klienty, bookera, který volá modelkám zakázky a účetní. Pokud chcete být modelkou, nenechávejte se zastupovat agenturou, o které nejste přesvědčena, že je skutečně plně vybavena na Vaše zastupování. Vyhýbejte se zástupcům agentur, kteří namísto, aby Vás pozvali do agentury, si s Vámi dávají schůzky jen v kavárnách. Každá skutečně fungující agentura musí mít své sídlo, řádně označené, kancelář, telefony, faxy, dnes i email a www.stránky. Jinak nemůže budit důvěru ani klientů, a tak se dá spíše očekávat, že s agenturou nebude vše v pořádku. Aby to bylo ještě složitější, tak i když takovou agenturu objevíte, je exkluzívně zařízená, neznamená to ještě, že jste v dobrých rukou. Takové agentury se mohou živit úplně něčím jiným, třeba dokonce pornogfrafií nebo erotikou a činnost modelingové agentury může být jen zástěrkou. Vždy se tedy pokuste o agentuře něco zjistit, navštivte jako host některou její akci a udělejte si obrázek.

- Nikdy neuzavírejte dohody s někým, kdo Vám dal jen mobilní číslo nebo email. To si dnes může každý změnit a pokud Vám takový člověk něco dluží, už se ho nedovoláte. U každé agentury se zeptejte se na IČO a prověřte si na internetu v obchodním rejstříku nebo registru fyzických osob, zdali je agentura registrována a má oprávnění k podnikání. Pozor! Hledejte podle IČO! Ne podle názvu agentury. Řada agentur jsou i tzv. "fyzické osoby nebo sdružení" podnikající na základě živnostenského listu, což vůbec není na závadu. Často totiž agentura vystupuje směrem k veřejnosti pod nějakou značkou a modelingovým názvem, protože je hloupé se jmenovat agentura "JAN NOVÁK" . Ale v právních dokumentech musí uvádět obchodní jméno, kterým je jméno a příjmení, v případě, že se jedná o podnikatele, nikoliv o společnost například typu spol s r. o. A tak na internetu v podnikatelském rejstříku agenturu nenajdete jen podle jejího názvu, ale třeba podle jména podnikatele v živnostenském rejstříku nebo podle IČO! Je li tam pod IČO uveden člověk, který s Vámi jedná, pak je vše v pořádku! Tento člověk však musí být uveden na všech právních dokumentech agentury a i na smlouvě mezi vámi a jeho agenturou! Podíváte li se na rejstřík fyzických osob nebo právnických osob, zjistíte jména osob, komu agentura patří. Podepisujte smlouvy jen takové, které jsou podepsány těmito osobami, jinak je smlouva neplatná!

- Prohlédněte si webové stránky agentury a modelky a modely, které na stránkách zastupuje. Pokud agentura nemá vlastní modelky na webu, tak zcela na 100 % není schopna využívat moderní technologie. Nebo jsou tam informace staré několik let, například, že poslední přehlídka, kterou se chlubí, je v roce 2006, tak raději také pryč od takové agentury. Porovnejte fotografie modelek agentury s fotografiemi modelek jiných agentur, nebo například s fotografiemi v módních časopisech a pod. Pokud na Vás fotografie dané agentury působí amatérsky v porovnání se stránkami agentur, uvedených například v našem doporučeném seznamu, raději do takové agentury nechoďte. Může vás třeba potěšit, že na stránkách jsou modelky, které mají 160 cm a 95 přes boky a možná právě i vy jste taková, a tak máte radost, že vás přijmou. Věřte nám, budete zklamána. Modeling má přísná pravidla a v modelingu je obrovská konkurence. Pokud nesplňujete normy, nevěřte tomu, že vám agentura bude schopna zajistit skutečně profesionální práci a splnit váš modelingový sen. Pokud dané požadavky nesplńujete, nesnažte se stát modelkou za každou cenu a netrapte se tím. Vždyť možná právě vy budete skvělou právničkou, managerkou, lékařkou a budete úspěšná v jiných oborech. Modeling má své normy, které ani agentury nezmění a není určen pro každého. Rozhodně není důvod, pokud v modelingu neuspějete, mít z toho jakékoliv trauma. Ba naopak. Soustřeďte se na to, co umíte, čemu rozumíte, čemu byste se chtěla v životě venovat a tam bojujte.

- Pozor na agentury, které se vydávají za klasické modelingové agentury a ve skutečnosti se jedná o erotiku, pornografii a pod. Lidé v erotické nebo porno branži jsou velmi výmluvní, přesvědčiví, mohou vás přesvědčit k něčemu, co jste půovodně vůbec nechtěla. Pozor na ně, pokud vás tato činnost nezajímá, raději už předem se takovým lidem vyhněte. Někdy napomůže k rozpoznání takové eroticky zaměřené agentury například fakt, že na svých stránách nemá modelky, nebo musíte znát heslo k přístupu. To by Vás mělo varovat.
Asociace modelingových agentur nespolupracuje a nedoporučuje erotické agentury. Asociace modelingových agentur doporučuje pouze agentury, věnující se klasickému modelingu.

- Pozor na agentury, o kterých jste nic neslyšela, nenašla na internetu, o kterých nemáte reference, nevíte, zdali pro vás bude mít práci.

- Abyste se tomu vyhnula, zásadně vám doporučujeme navštěvovat jen známé agentury, doporučené například na našich stránkách nebo které vám doporučil někdo vám známý, dobrý přítel nebo přítelkyně nebo jiná zkušená modelka. Pokud naše rady neuposlechnete a vydáte se na konkurz na základě nějaké inzerce nebo plakátu neznámé agentury, aniž byste si například na internetu napřed našla nějaké informace, je to bohužel jen a jen vaše vina, že se můžete dostat do nepříjemné situace.

- Totéž se týká zahraničních agentur! Pozor na agentury nebo osoby, kteří používají tzv. volné poštovní schránky typu hotmail, yahoo apod. Pokud je to Váš jediný kontakt, který máte, není jistota, že třeba již zítra tato adresa nebude fungovat. Má li agentura zaregistrovány pevné placené adresy u poskytovatelů připojení, může policie vypátrat, komu patřila. Dnes si může každý téměř ihned vytvořit emailovou adresu například na hotmail a nikdo nekontroluje, zdali údaje, které o sobě daná osoba uvádí, nejsou smyšlené. Takovou osobu pak nemusíte už nikdy najít.

- Nedoporučujeme podepisovat smlouvu "o výhradním zastoupení " na dobu delší než 1 rok s agenturou, pokud se nejedná o známou agenturu, která již prokázala na trhu svoji profesionalitu nebo jde o agenturu příliš vzdálenou od Vašeho bydliště, přičemž víte, že nebudete schopna denně do daného města dojíždět popřípadě tam studovat. Taková smlouva nemá smysl. Když nemáte možnost být kdykoliv k dispozici, může být smlouva o výhradním zastoupení pro Vás problémem, protože se třeba časem rozhodnete pracovat pro vaši lokální agenturu ve vašem městě. Je to tedy vaše rozhodnutí, pokud se rozhodnete podepsat smlouvu o výhradním zastoupením s agenturou daleko od vašeho bydliště, možná budete později litovat. Pokud nejste agentuře denně k dispozici, ale byla byste ráda takovou agenturou zastupována, zkuste jim vaši situaci vysvětlit a nabídnout jim smlouvu jen pro případné zakázky, které vám agentura sjedná. Pokud bude agentura souhlasit, máte vyhráno. Není to však její povinnost. Tak jako vy máte své právo rozhodnutí, má totéž právo i agentura, rozhodnout, zdali udělá výjimku a sepíše s vámi smlouvu jinou, než s výhradním právem na zastoupení. Pokud však v městě, ve kterém sídlí i agentura, bydlíte, je zcela obvyklé, že pro obě strany je ideální dohoda o výhradním zastoupení. Je to jako ve sportu. Jistě chápete, že by asi bylo zvláštní, kdyby například fotbalista hrál v sobotu za SPARTU a v neděli za SLAVII. V modelingu je podobné. Jste součástí určitého týmu a je od vás očekávána loajalita ke své agentuře.

- Snažte se alespoň zpočátku dohodnout s agenturou na smlouvě se zkušební lhůtou a velmi pečlivě si prozkoumejte podmínky výpovědi! Nebo si dohodněte, že pokud Vám agentura do určité doby nezajistí příjmy, že můžete smlouvu okamžitě ukončit. Jednání bude určitě těžké, ale zkuste to. Známé a profesionální agentury, typu Elite Models, Ford Models, popřípadě agentury na našem seznamu s Vámi možná nebudou chtít jednat, pokud nehodláte podepsat smlouvu, protože se tak chrání i před vámi, a to je pochopitelné. Naše doporučení se týká spíše agentur, které neznáte, nepatří mezi doporučené.

- Bohužel řada agentur podepisuje smlouvy o výhradním zastoupení třeba na tři roky, ale přitom tato agentura ani nemá potenciál Vás skutečně v modelingu prosadit. Vyjednávejte ! Trvejte na na podmínce možné okamžité výpovědi, pokud Vám agentura během tří měsíců nezajistí příjem alespoň 5 - 10.000 Kč příjmu nebo pokud zcela jasně nevidíte, že opravdu aktivně s Vámi pracuje, vytváří Vám příležitosti a cítíte, že se něco mění k lepšímu. I vy přece v modelingu pracujete, abyste vydělávala peníze. Pokud žádné nevyděláváte, odejděte o takové agentury. Podepisujte výhradní smlouvy pouze s agenturami, které sídlí alespoň v krajském městě, na dobré adrese a jsou v daném městě největší nebo nejznámější. Nemá smysl mít smlouvu s agenturou bez zakázek. To Vás jen brzdí. Pokud o Vás bude mít zájem později skutečně dobrá agentura, bude Vám stará smlouva dělat problémy.

- Než se rozhodnete s agenturou spolupracovat, ptejte se a nebojte se. Zkuste se například zeptat, jaký celkový příjem (obrat) za rok agentura má, kromě samozřejmě kurzů. Podle toho si můžete udělat obrázek, jak na tom asi agentura je. Počítejte s námi - a to budeme uvažovat skutečně minimum: I mini agentura v jedné osobě by měla mít takové příjmy, aby alespoń uživila majitele a pokryla základní náklady na provoz. Uvažujeme li min. příjem majitele agentury ročně na cca 400 000 + náklady na provoz cca 100 000 Kč, musí být roční zisk z provizí agentury alespoń 500 000 Kč. To je skutečně minimum. Agentura pracuje s provizí 20 - 40 %, takže její celkový roční příjem musí být minimálně cca 1,5 milionu. Pokud agentura má více zaměstnanců, kancelář , pak samozřejmě více. Myslím, že slušná agentura vám bude ochotna odpovědět, jaký má roční obrat. Pokud vám řekne méně, zcela jistě se nejedná o profesionální agenturu. S takovou agenturou raději nespolupracujte

- Dále se zeptejte v případě Prahy, kolik castingů denně/ týdně je vám agentura schopna nabídnout. Podle toho se můžete rozhodnout, zdali jste schopna na castingy jezdit a čím vyšší počet, pak máte samozřejmě více šancí. Pozor - toto platí hlavně pro Prahu. V agenturách mimo Prahu castingy nejsou zase až tak často, na druhé straně v agentuře často funguje systém přídelování přímých zakázek nebo podle internetu, což je určitá výhoda, že nestrávíte řadu dnů účastí na castinzích.

- Další otázka je, jaké jsou průměrné platby za určité práce. Honoráře by vám agentura měla říci. Jejich průměr jsme vám již popsali.
V Praze je minimum cca 1500 za přehlídku, v jiných městech 1000 Kč, za focení pak od alespoň 2000 Kč podle užití díla. Pokud vám agentura nabídne méně a jste již modelka, která má určité zkušenosti a praxi, raději odejděte.

Nejčastější argumenty podezřelých agentur :

- Peníze předem.
..
Vždy buďte opatrná, pokud po Vás agentura požaduje jakékoliv peníze ! Existuje mnoho agentur, které nemají zakázky od klientů a jejich jediným zdrojem příjmů je naivita modelek, kterým neustále účtují různé služby. Kromě provize a některých předem dohodnutých nutných nákladů by po Vás agentura žádné další peníze chtít neměla. V některých agenturách se může stát, že po Vás agentura bude žádat poplatek za umístění Vašich fotografií ve vytištěných agenturních knihách, reklamních tiskovin prezentujících Vás jako modelku agentury, za tisk setkaret a popřípadě za poštovné, utracení za rozesílání Vašich materiálů. I to je v pořádku, ale ubezpečte se, že platíte pouze poměrnou část nákladů, odpovídajících Vašemu podílu v materiálech.

- Agentura říká: "U nás vyděláte obrovské peníze !!! Tisíce korun, dolarů !!!"
Pozor na takovou agenturu ! Pouze velmi zkušené top modelky mohou očekávat vyšší honoráře. V našich zemích může začínající modelka očekávat za módní přehlídku cca od 800, zkušenější 2.000 - 3000 Kč, známá celebrita až 20 000 Kč. V zahraničí kolem 200 - 300 €, zkušená od 500 € výše. Nevěřte různým podezřelým cizincům, slibujícím " veliké peníze za velikou louží ". Těm jde asi o zcela něco jiného.

- "Vy jste přesně ten typ, který vydělá veliké peníze !" "Zaplaťte si u nás Vám kurz a Vy budete top modelkou ! "
Mnoho atypických lidí různých typů, tváří, lidí různých výšek, kteří nesplňují obecné požadavky uvedené v našem povídání " Jak se stát modelkou " se může uplatnit pro komerční reklamy, kde prezentují různé produkty. Přiležitosti pro takové lidi sice existují, ale jsou málo časté a určitě kvůli tomu nemusíte absolvovat kurz za tisíce korun. Peníze se Vám nikdy nevrátí. Rovněž ujištění agentury, že budete pracovat od rána až do večera a denně a vyděláte spoustu peněz jsou podezřelé. Agentura může odhadnout, že budete úspěšná. Modelek jsou ale tisíce a záleží jen a jen na poptávce klientů. Agentura příliš nemůže rozhodovat, že právě Vy budete pracovat nejvíce, to skutečně záleží na trhu. Takže pokud Vám agentura tvrdí, že právě Vy budete top modelkou, pozor na takovou agenturu !!

- Na castingu agentury sedí zástupce agentury a jeho první věta zní " Máte profesionální fotografie ?
Ne? Tak tady je náš fotograf a musíte si u něj udělat fototest, který zaplatíte a teprve potom se s Vámi budeme bavit a podíváme se na Vás "
Agentura může být s fotografem dohodnuta a společně z Vás opět tahají peníze. Je pravdou, že bez profesionálních fotografií se v profesionálním prostředí neobejdete. Ke zhotovení fotografií se však rozhodněte až poté, co se agentura rozhodne Vás zastupovat. Důležité ovšem je, s jakou agenturou vlastně jednáte. Pokud se Vás rozhodne zastupovat agentura, která nemá žádné zakázky, tak Vás sice bude zastupovat, ale práci nebudete mít žádnou. Pokud si tedy zvolíte dobrou agenturu a ta se rozhodne Vás zastupovat, potřebujete foto pro Vaše portfolio. Ve velikých městech s rozvinutým trhem je normální, že absolvujete více fototestů s různými fotografy, v různém oblečení, s několika druhy make up a vlasové úpravy. V menších městech s menším trhem můžete mít portfolio od jednoho fotografa, ale také byste měla obdržet fotografie v různých situacích, vizáži a oděvu. Vaše fotografie musí být alespoň ve formátu A4, které pak agentura založí do agenturní knihy. Slušná agentura Vám může fotografa doporučit nebo vám fotografie zajistí a zaplatí za vás a později vám tyto náklady strhne. Pokud se jedná o známou a dobrou agenturu, můžete dát na její doporučení.
Ale buďte obezřetná. Nechejte si vždy ukázat práce nabízeného fotografa a porovnejte je s úrovní fotografií modelek jiných agentur nebo ze stránek časopisů. Pak se rozhodněte. Také se ptejte na ceny a náklady, které vám agentura bude odečítat od vašich příjmů. Je časté, že agentura za vás zaplatí fototesty, výrobu setkaret a další náklady nutné k tomu, abyste mohla pracovat. Například ceny testů od kvalitního fotografa se pohybují od 5000 do cca 12 000. Vše co je dražší nebo levnější je podezřelé nebo zbytečné. Dražší fototesty v českém modelingu nejsou nutné, naopak příliš levné ceny zase napovídají, že fotograf nebude moc kvalitní. Kvalitní fotograf si drží svoji cenu. Výjimkou jsou tzv. free testy, kdy máte šanci získat dokonalé fotografie zdarma od známého fotografa výměnou za to, že pro něj budete pózovat. Vždy tedy pro rozhodnutí platí : Podívejte se na fotografie, posuďte s fotografiemi v módních časopisech a zajímejte se o cenu.

- Velmi častým problémem s fotografem jsou autorská práva !! Pozor na to !
Vždy trvejte na tzv. licenční smlouvě s fotografem, ve které přesně uvedete, jak můžete fotografie používat vy, ale i váš fotograf. Fotografie je totiž autorským dílem a fotograf jako autor má právo rozhodovat o užití fotografií, není li smlouvou upraveno jinak. Abyste neměla problémy, vždy si vynuťte smlouvu, ve které bude uvedeno, že můžete neomezeně fotografie používat pro vaši prezentaci a potřebu, poskytovat tyto fotografie agenturám, které vás zastupují, do užití a jak mohou být fotografie šířeny. Stalo se dost případů, kdy si fotograf nechal zaplatit za fotografie, které jste si nechala udělat třeba pomocí agentury. Pak jste agenturu vyměnila, dala fotografie jiné agentuře a najednou se ozval fotograf a nechce vám dovolit fotografie používat. Pokud jste fotografie dostala zdarma od agentury, je to pochopitelné. Pokud jste si za ně zaplatila, měla byste mít právo je neomezeně používat pro svoji potřebu a osobní prezentaci a propagaci. Písemně si s fotografem potvrďte, zdali třeba můžete fotografii poskytnout bez omezení i pro reklamu třetích stran a pod. Pokud jste za fotografie zaplatila vysokou částku, měl by vám fotograf poskytnout neomezenou licenci k užití, snad kromě situace, kdy vaši fotku prodáte za hromadu peněz nebo dokonce poskytnete zadarmo třeba nějaké automobilce nebo jinému klientovi na celostátní reklamu, na billboardy, do katalogů a pod. To je komeční užití a je pravděpodobné, že fotograf za to také bude chtít doplatit za užití díla. Na druhé straně vy zase limitujte fotografa. Velmi často se stává, že si zaplatíte u fotografa fotografie a on je později prodá nějaké společnosti na reklamu. Najednou se objevíte na reklamách a nic o tom nevíte, nedostanete žádné peníze. To je velmi častý podvod ze strany fotografa !! Pozor na to ! Vždy si s fotografem sepište smlouvu, že fotograf může používat vaši podobiznu pouze pro osobní potřebu, na svých webových stránkách, na výstavách. Nikdy ne bez vašeho věemí a souhlasu a dohodě o honoráři pro komeřční užití třetími stranami !!

Na ulici nebo na veřejnosti Vás oslovil neznámý člověk a slibuje Vám kariéru
Je možné, že se jedná o skauta nějaké agentury, fotografa nebo přímo zástupce agentury. Řada dívek často nemá odvahu jít do agentury, a tak se i toto děje. V každém případě však buďte velmi opatrná. 80 % takových lidí ve skutečnosti žádnými skauty nejsou a jde jim jen o způsob seznámení. V žádném případě s takovým člověkem neodcházejte ihned na Vám neznámé místo nebo do ateliéru. Vezměte si na něj telefon, v žádném případě mu nedávejte svůj. Jedná li o významného člověka, měl by Vám dát vizitku agentury nebo kontakt, na který později zavoláte a zeptáte se, zdali takového člověka znají. Často jsou dívky na ulici oslovovány fotografy, kteří tvrdí, pro jaké významné časopisy denně fotí. Není nic jednoduššího než do časopisu zavolat nebo se podívat do tiráže a na fotografie, kde jsou fotografové téměř vždy uvedeni. Nebo po fotografovi chtít konkrétní ukázky. Vyhýbejte se zástupcům agentur, kteří namísto, aby Vás pozvali do agentury, si s Vámi dávají schůzky jen v kavárnách. Každá skutečně fungující agentura musí mít své sídlo, řádně označené, kancelář, telefony, faxy, dnes i email a www.stránky. Jinak nemůže budit důvěru ani klientů, a tak se dá spíše očekávat, že s agenturou nebude vše v pořádku. Aby to bylo ještě složitější, tak i když takovou agenturu objevíte, je exkluzívně zařízená, neznamená to ještě, že jste v dobrých rukou. Takové agentury se mohou živit úplně něčím jiným, třeba dokonce pornogfrafií nebo erotikou a činnost modelingové agentury může být jen zástěrkou. Vždy se tedy pokuste o agentuře něco zjistit, navštivte jako host některou její akci a udělejte si obrázek.


Jakou agenturu si najít ? V Praze ?
Nebo v místě bydliště ?

Pokud shrnu následující doporučení : Obejdete li agentury, které uvádíme na našich stránách a neuspějete, nebo agentury, o kterých slyšela dobré reference od jiných modelek, je to skutečně znamením, že z vás modelka, která se modelingem bude živit profesionálně, asi nebude. Hledat další agentury je tedy ztrátou času nebo krokem do rizika, že narazíte na agenturu, kde nebudete spokojena. Je to zbytečné. Když si vás nevybere známá prestižní agentura, asi ví proč. Proč tedy doufat v zázrak u neznámé agentury. Je nepravděpodobné, že by taková agentura pro vás byla schopna něco udělat, když to nedokázala ta velká, známá a ověřená.

- Při volbě agentury zkuste počítat. Jste li v Praze máte vyhráno. Praha je hlavní město, a tak je tam samozřejmě řada firem, klientů, společenských akcí a pod. Příležitost zisku zakázky je tam bezepsoru vyšší než v jiných městech. Nejste li v Praze, vaše rozhodování bude těžší. V Praze jsou honoráře samozřejmě o něco vyšší, na druhé straně jsou tam vyšší náklady na život. Opět opakuji, přemýslejte, s jakou agenturou v jakém městě smlouvu uzavřete. Počítejte s námi. Jste z Ostravy nebo Brna : V Praze Vám nabídnou za přehlidku 2000 Kč, v Brně 1500 Kč a jste třeba z Brna. Do Prahy projedete autobusem 400 Kč, autem 1000 Kč. Spíše počítejte s autem, protože akce často končí v noci a už nesežene dopravu domů. Dostanete 2000, ale 1000 Kč projedete na benzinu. Takže jste na tom vlastně hůř, než když máte smlouvu s domácí agenturou, ve Vašem městě, která vám sice platí o něco méně, než v Praze, ale celkově jste na tom ziskovější. Máte nižší náklady.

- Pozor! Pokud se rozhodnete zkusit štěstí v Praze, tak i v Praze jsou desítky miniagentur, které Vám sice naslibují kariéru, ale jsou to naprosto průměrné agentury, které mohou být horší než agentura v krajském městě. Chcete li být skutečnou modelkou, opět opakuji, navštivte jen ty nejprestižnější. Pokud na to máte, tyto agentury Vás odstartují. Pokud Vás tyto agentury odmítnou, tak to svědčí o tom, že z Vás špičková modelka nebude a mít smlouvu s jakoukoliv jinou malou agenturou v Praze nemá smysl.


- V krajských městech Vám doporučuji spolupráci s doporučenými agenturami, které naleznete na stránkách Asociace modelingových agentur. I u velikých agentur si dávejte pozor se smlouvou. Opět opakuji: Většina pražských agentur podepisují smlouvy o výhradním zastoupení na dobu určitou, většinou na tři roky. Ale i v těchto agenturách se stává, že na Vás prostě zapomenou nebo mají své oblíbence a Vy jste tam jen do počtu. Pokud nemůžete bydlet v Praze a denně se účastnit castingů, čeká Vás zklamání. Zakázky v Praze se v 90 % získávají Vaší účastí na castinzích. Pokud nemůžete nebo nechcete několikrát týdně jezdit do Prahy, nemá Vaše výhradní smlouva s pražskou agenturou vůbec smysl, kromě případů, kdy se jedná například o váš zájem vycestovat do zahraničí a víte, že vámi zvolená pražská agentura se touto činností zabývá. I zde si tedy vynuťte smlouvu na zkušební lhůtu nebo si dohodněte, pokud bydlíte od Prahy dál, že výhradně vás bude agentura zastupovat pouze směrem k zahraničí a pro český trh si dohodněte výjimku, abyste mohla pracovat i ve své agentuře ve svém městě. Řada modelek za sebou má zkušenost, kdy podepsaly smlouvu v Praze a pak zjistily, že víc prodělají na cestovném než vydělají v pražské agentuře.

- Při volbě agentury se rozhodněte, co chcete. V každé agentuře se ptejte, co je těžištěm jejich činnosti. Velké množství agentur se zabývá hlavně vyhledáváním modelek pro zahraniční trh a na tuzemském trhu moc zakázek nemají. Pokud studujete a nehodláte přerušit školu a vycestovat třeba na půl roku do zahraničí, nemá vaše smlouva s takovou agenturou absolutně žádný smysl. Dalším typem agentur jsou agentury zaměřené hlavně na castingy v Praze pro různé focení, reklamy a pod. Tyto zakázky však získáte pouze tehdy, zdali se budete moci účastnit castingů a tedy neustále dojíždět. Pokud na to nebudete mít čas, nemá smysl mít smlouvu o výhradním zastoupením s takovou agenturou. Je řada agentur, které se zabývají produkcí módních přehlídek, popřípadě zajišťují modelky na focení reklamních katalogů a materiálu a sídlí ve vašem městě a často přidělují přímé zakázky bez castingu. Pokud tedy nemůžete cestovat neustále na castingy, máte ve svém městě dobrou agenturu, o které máte dobré reference, jste agentuře k dispozici, víte že se můžete často setkávat a vidět, zvolte si raději agenturu ve svém městě, než ve městě 200 km daleko od vašeho bydliště.
Doporučení: Ideální je mít svoji mateřskou agenturu ve svém městě, jedná li se o známou agenturu a v Praze si najít partnerskou agenturu, se kterou sepíšete smlouvu o spolupráci, která vám však umožní bez omezení pracovat i pro mateřskou agenturu ve svém městě. V pražské agentuře se pokuste, pokud tam nebydlíte, vyjednat smlouvu o výhradním zastoupení pouze pro Prahu a vůči klientům, které vám agentura sjednala. Je to těžké rozhodnutí. V řadě měst modeling moc nefunguje, není dostatek zakázek, a tak vám, pokud ve svém městě nenajdete dobrou agenturu, stejně nic jiného nezbyde, než mít agenturu pouze v Praze. Pokud však ve svém městě dobrou agenturu znáte, běžte napřed do ní. Pokuste se zjistit, kde více vyděláte. Jestli budete mít od agentury ve svém městě dvě akce týdne a od pražské agentury jednu měsíčně, a vyděláte méně, je lepší být ve své lokální agentuře.

Miss a podobné soutěže

S výjimkou Miss České republiky a České Miss, které mají svoji prestiž, nikdy nepodepisujte výhradní modelingovou smlouvu o zastupování s pořadatelem, pokud se účastníte jakékoliv soutěže krásy. Podepište jen smlouvu na výhradní právo pořadatele zastupovat Vás v případě, že vyhrajete nebo budete na jednom ze tří prvních míst. Souhlasit můžete i se smlouvou na právo pořadatele na výhradní zastoupení Vaší osoby na zakázky, které Vám vzešly z Vaší účasti na soutěži v souvislosti se získaným titulem. Skutečnost a realita je totiž taková, že pokud se neumístíte, tak přes všechny sliby s Vámi pořadatel třeba pracovat nebude. Soutěž Miss je pro něj komerční akcí, kde prezentuje své sponzory a vydělává na produkci. Neuvazujte se tedy pořadateli, pokud nejste vyloženě středem jeho zájmu! Pamatujte si to. Přijde li na konkurz sto dívek, tak je štěstí, když je mezi nimi jedna až dvě, které mají šanci v modelingu. Znám desítky modelek, které podepsaly smlouvu na nějaké soutěži. Pak přišly do agentury a my se ptali, zdali jsou někde smluvně vázány a ony nám řekly ano, ale pořadatel se nám už půl roku neozval. Když pak agentura nabídne modelce práci - ejhle! Najednou se pořadatel probral a chce provizi ... V každém případě Vás neodrazuji od účasti na soutěžích! Ba naopak! Hlaste se všude, kde objevíte konkurz, víte, kdo akci pořádá a už jste o agentuře, která konkurz pořádá, někde slyšely. Je to pro Vás zkušenost, zážitek, možnost porovnání své osoby v konkurenci ostatních! Takže určitě na soutěže nezanevřete!
Smlouvu podepište pouze v případě, že Vám bude nabídnuta konkrétní nabídka s konkrétními podmínkami. A nejlépe až po soutěži. Miss nejsou modelingové soutěže, ale společenské. A tak je vítězka volena společenskou porotou, která je určitým vzorkem společnosti. Proto na miss často nevyhrávají typické modelky, ale spíše komerční, zajímavé a přirozeně hezké a na pohled atraktivní dívky. Vítězka Miss se později pohybuje ve společnosti, a tak této společnosti musí vyhovovat svým vzhledem, chováním sympatiemi apod. I tak se ovšem může stát, že v porotě nebo mezi hosty zasednou i modelingoví odborníci, kteří Vám otevřou bránu do tohoto světa.

Výjimky, kdy se nehlásit do soutěže miss a kdy nechodit na konkurzy

Kromě klasických společenských soutěží miss dále existují modelingové soutěže, jako Top model, Elite Look Model, Supermodel a pod. Nehlaste se na modelingové soutěže, pokud již máte smlouvu se svojí agenturou. Modelingové soutěže mají za cíl objevit modelky pro pořádající agenturu a podepsat s nimi smlouvu. Je tedy nesmysl hlásit se na soutěž, kterou pořádá konkurenční modelingová agentura, pokud máte již smlouvu se svojí mateřskou agenturou. Budete mít jen problémy se svojí mateřskou agenturou! Hlaste se jen na takové soutěže, které nejsou podmíněny smlouvou, pokud už smlouvu máte. Pokud smlouvu nemáte, pak naopak máte šanci, že si Vás na modelingové soutěži nějaká agentura všimne. Mezi významné modelingové akce patří například soutěže pořádáné agenturou Elite Model Management, Ford Models a dalšími zahraničními agenturami, soutěže pořádané různými časopisy jako Cosmopolitan, Cosmo girl a další. Takže nemáte li smlouvu s mateřskou agenturou, účast na modelingových soutěžích doporučujeme, jinak ne.
Nereagujte na inzeráty a plakáty a pozvánky na konkurzy, kde není uvedena pořádající agentura - často jde o lov do kurzů modelingu
Nechoďte na konkurzy, které pořádá agentura, o které nic nevíte nebo to není největší agentura ve Vašem městě s dostatkem referencí nebo o které se nejste schopna dozvědět více například na internetu.


Diskusní téma: Rady pro modelky a modely

Datum: 30.07.2013

Vložil: Káťa

Titulek: ivča

Dobrý den,
váš web se mi moc líbí,dozvěděla jsem se tu spoustu užitečných rad :)
Chtěla bych jse zeptat co přesně znamená umět prodat svou krásu!!
Předem vám děkuji za odpověď :)

—————

Datum: 14.05.2013

Vložil: anonymka

Titulek: Většina modelek...

Většina modelek z Victoria Secret má 175 - 180 cm :)

—————

Datum: 21.02.2013

Vložil: Lana

Titulek: 184

mam malinko opacny problem, mam 184cm a jedni rikaj ze je to moc, druzi rikaj cim vyssi tim lepsi.. slysela sem, ze jsou agentury kde maji jen ty vyssi holky, ale netusim jake.. modeling me moc laka a vs prehlidky sjizdim od rana do vecera:D

jinak zname ,,zirafky,, jsou treba Adriana Sklenaříková(185), ve VS je Oluchi Onweagba ta ma 183 nebo Janeta Samp...takze,ze vysoky nemaji sanci neni pravda, jak mi mnozi naznacuji. Jenomze vetsina je pro abych to zkusila, mit o hlavu min tak jsem uz slavna:DD ale takhle..no snad naberu odvahu ikdyz uz mam posledni sanci na to asi..kdyz mi je 18.. vypadam spis prumerne,ikdyz ostatni rikaji,ze jsem zbytecne skromna.. :) odkaz na foto (nevim zdali se zobrazi) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3912324889772&set=a.1506236219059.2064109.1328895926&type=1&theater

Tak bych chtela syset nejaky objektivni nazor na me sance, at jsou jakekoliv :)

btw. Market, mas njaky kontakt na agenturu,kde maji min 180 cm????? hodilo by se:D

Diky vsem.

—————

Datum: 11.07.2016

Vložil: Lauren

Titulek: Re: 184

elite prague

—————

Datum: 12.02.2011

Vložil: Barbara

Titulek: Pre Ivča

Myslíš že mam šancu stat sa modelkou keď meriam 175 cm a vážim 57 kg.A čo mam urobiť preto aby som sa modelkou stala.

—————

Datum: 18.12.2010

Vložil: ivana

Titulek: 166????

mam iba 166cm..ale chcela by som strasne byt modelkou..myslim si ze mam na to len ta vyska ma odradza...hm??

—————

Datum: 26.10.2009

Vložil: lucinka

Titulek: 173cm

Co kdyz mám jen 170cm:(....pise se tu ze do 23let se telo jeste vyvyji, je mozny ze bych vyrostla aspon o 3 cm:( odpoved kdyztak na mejlik:) jinak to mas tay kransy...a moc zajimavy.) casinqa@seznam.cz

—————

Datum: 28.10.2009

Vložil: Ivča

Titulek: Re: 173cm

Ahojky Lucinko! Ano, tělo se ještě do 23 let vyvíjí a tak není možné dělat dříve nějaké závěry:) Samozřejmě, že je možné, že ještě vyrosteš. Záleží také na věku. Výška 170 cm by byla idální pro fotomodeling. Není ale nic ztraceno. Mnoho modelek udává i výšku 178 cm a mají sotva tvých 170. Záleží hodně na osobnosti, charisma, tváři, postavě. Nejde jen o výšku. Díky za pochvalu webu a měj se krásně:) Papapa Ivča ♥

—————

Datum: 11.09.2009

Vložil: Ivča-majitelka blogu

Titulek: Re. - Markéta

Ahoj Markéto! Informace v tomto článku a požadavky na modelky stanovila ,, Asociace modelingových agentur Čr. " Jedná se o pravdivé informace. Výšku min. 180 cm, by splňovala ani ne polovina známých modelek. Tyto informace jsou platné, nejedná se o můj výmysl. Díky za komentář a za pochvalu blogu. Papa Ivča:)

—————

Datum: 09.09.2009

Vložil: Markéta

Titulek: 173 cm?

Máš sice pěkný blog, ale tvoje uvedené požadavky na modelku jsou nepravdivé.Už jenom výška od 173 cm , je hloupost , většina agentur požaduje výšku min. 180 cm.... jedna z mnoha chyb!...Věř mi, že neříkam, hlouposti, protože i já mam značné zkušenosti ze světa modelingu.

—————