Victoria's Secret - brána do světa modelingu!


„conversky“

Pohádka o tom, jak ze „conversky“ z hnoje na nožky celebrit dostaly

Možná zní přirovnání plátěných botek (pro leckoho i poněkud nevzhledných) k bájnému ptáku Fénixovi poněkud úsměvně, ale je veskrze pravdivé. Málokterá módní značka totiž prošla tolika pády, aby se jako zázrakem znovu „zrodila ze svého popela“ a obsadila přední příčky popularity milovníků módy.

Jak vlastně „conversky“, plátěnky s rovnou gumovou podrážkou ozdobené pěticípou hvězdou v kolečku, přišly na svět? Za vše prý může nešťastná náhoda. Obchodník Marquis M. Converse jednoho dne uklouzl a ošklivě potloukl sebe i svého oblíbeného „mazlíka“ poníka pojmenovaného Seabiscuit. Možná se i trochu uhodil do hlavy, každopádně se mu v ní pořádně protřepaly myšlenky a vznikl nápad na obuv s gumovou protiskluzovou podrážkou.

 

Cesta z hnoje, přes basketbal, až k celebritám

Gumové holínky a galoše, které firma potlučeného obchodníka „Converse Rubber Shoe Company“ produkovala, rozhodně neměly ambice stát se módním kouskem. V zimních měsících šly obchody skvěle, avšak jakmile teplota začala stoupat, prodej začal naopak klesat.
 

 

Firma musela vymyslet, jak to udělat, aby mimo sezónu nemusela propouštět zaměstnance a proto chytře zaostřila svoji pozornost na sport, zejména basketbal, který byl tehdy ještě na startu své velké cesty. Sportovci pochopitelně neběhali po tělocvičně v gumácích. Pro jejich potřeby se zrodily černé plátěnky s gumovou podrážkou a logem hvězdy – Converse All Stars.

Se slávou „basketu“ rostla i sláva kecek. Jejich hlavním propagátorem se stal talentovaný hráč Charles „Chuck“ Tailor, podle kterého se jim v Americe dodnes neřekne jinak než „chucks“. Boty sice dostaly i bílý kabátek a časem se začaly dokonce zabarvovat, design však nedokázal přebít tvrdou konkurenci společností Nike či Adidas, které vyrukovaly s nejrůznějšími technologickými vylepšeními. Je logické, že sportovci dávali přednost pohodlnější obuvi a „conversky“ postupně mizely ze sportovní scény.

 

Ještě že se jich v padesátých letech ujali mladí rebelové, děti ulice. Plátěnky byly levné a velmi „tvárné“. Dala se na ně psát hesla, kreslit obrázky, každý si je mohl vylepšit podle svého vkusu a stylu a bojovat tak proti stádnosti. A kde jinde se rodí trendy, než na ulici. Converse přijali za své hippies i punkeři, nosili je The Beatles, trénoval v nich Sylvester Stallone alias Rocky, barevné odlišení bylo poznávacím znamením různých gangů. „Conversky“ se staly pojmem, avšak i mimo sportovní hřiště na ně začaly dorážet ostatní firmy. Hiphopeři, rychle se rozvíjející skupina, která začala „na ulici“ udávat módní trendy, dávala přednost modelům Adidas a Nike. Značka dále upadala i přes to, že se v devadesátých letech stala miláčkem Nirvany a zejména jejího charizmatického vůdce Kurta Cobaina a v roce 2001 dokonce vyhlásila bankrot. Firmě Nike, která „ conversky“ v podstatě převálcovala, se originálních botiček zželelo, v roce 2003 značku odkoupila a pomohla tak vzkřísit plátěnou legendu.

 

Věčné návraty

Světové války, ekonomické krize, obrovská konkurence, nic z toho tedy „conversky“ nesprovodilo úplně ze světa. Ani vrtochy módy, která se s oblibou každých deset let mění. Poslední návrat v polovině tohoto desetiletí byl obzvláště slavný. Kdo chtěl být in, musel mít aspoň jeden pár, a to ne ledajaký. Červené kotníčkové, to bylo terno! Poznávací rysy botů zůstávají stejné, avšak každý rok jsou modely nějak inovovány, aby botičky „pěkně šlapaly“ s nejnovějšími módními trendy. Obrovskou předností této značky je například široký výběr odstínů. Je libo nízkou či kotníkovou variantu nebo raději model sahající až do půli lýtek? Dáváte přednost kůži, semiši, vinylu či konopí? Nic není problém!

 


 

A jaký je ten letošní návrat hravých kecek? Rok 2008 je ve znamení jasně zelené, červené v odstínu granátových jablek či žluté v barvě blatouchů. Své sté narozeniny pak značka slaví zejména speciálními edicemi. Vybrat si budete moci z řady Converse ozdobené retro logem s velkým „C" v kruhu nebo ze série 1HUND(RED), která byla stvořena stovkou umělců z celého světa, z nichž každý propůjčil svému modelu jedinečný a neopakovatelný vzhled.
 



Anketa

A co ty, nosíš „conversky“ ?

ano
(80)
64%

ne
(45)
36%

Celkový počet hlasů: 125